Monday, January 24, 2011

Sastera.com: Tragedi novel hebat dunia


Sastera.com: Tragedi novel hebat dunia


Apakah Interlok tahan diuji seperti karya besar luar?

LAMAN web Starlingford Chronicles: A Blog of Literature, Sarcasm, Humour and Tiny People on Trains di alamat starlingford.wordpress.com menyenaraikan 12 novel sasterawan besar dunia yang menerima desakan agar karya mereka diharamkan.
Tujuh daripada sasterawan besar dunia yang dimasukkan dalam senarai terbabit ialah Harper Lee, George Steinbeck, Ernest Hemingway, William Golding, Joseph Heller, JRR Tolkien dan George Orwell.
Meskipun penulis blog itu, Gavin Browne, mengakui kepentingan untuk melindungi kanak-kanak daripada bahan bacaan berbahaya, beliau menolak sebarang cubaan menyembunyikan bahan yang sebenarnya tidak kontroversi daripada dunia pembacaan generasi muda. “Pandangan itu turut diakui oleh Persatuan Perpustakaan Amerika yang mewujudkan panel pemantau terhadap semua cubaan untuk menapis bahan bacaan di semua perpustakaan di seluruh Amerika Syarikat (AS) dengan memaparkan senarai penuh mengenainya di laman web mereka.
“Antaranya ialah To Kill A Mockingbird karya Lee yang dilabelkan sebagai ‘karya kotor dan sampah’ di New York School Disctrict pada 1980; ‘melakukan kerosakan psikologi terhadap proses integrasi positif dan mewakili perkauman yang diinstitusikan dengan ‘menyamar’ sebagai sastera yang baik’ (Indiana Township School, 1981) serta ‘bertentangan dengan nilai kemasyarakatan’ (Lindale, Texas, 1996),” kata Browne yang memetik senarai buku itu daripada 2007 Banned Books Resource Guide karya Robert P Doyle.

Novel of Mice and Men karya Steinbeck disifatkan Browne sebagai satu daripada dua novel terbaik pengarang AS itu, turut menerima tempias apabila didesak untuk diharamkan di kem musim panas remaja di Chattanooga, Tennessee (1989) dengan alasan pengarangnya antikorporat dan sifat patriotismenya dipertikaikan.

“Desakan itu menemui kegagalan, tetapi suara penentangan kembali di perpustakaan Sekolah Tinggi Suwanne, Florida (1991) apabila sekali lagi ada permintaan mengharamkannya kerana tidak senonoh, manakala 100 Black United memberi alasan ia mengandungi cacian perkauman seperti ungkapan ‘nigger’.
“Pada 2003 pula, novel itu sekali lagi dicabar di Sekolah Tinggi Komuniti Normal, Illinois kerana dakwaan mengandungi cacian bersifat perkauman, kata-kata mencarut, keganasan dan tidak mewakili nilai tradisi,” Browne yang juga calon ijazah kedoktoran (PhD) di Institut Penyelidikan untuk Pengajian Irish dan Scottish di Universiti Aberdeen, Ireland dipetik berkata dalam laman terbabit.

Browne berkata, novel Hemingway, A Farewell to Arms juga pernah diharamkan di Itali pada 1929 kerana menggambarkan sudut pandang yang tepat, tetapi menyakitkan mengenai pengunduran tentera Itali dari Caporetto sebelum dibakar oleh tentera Nazi di Jerman pada 1933 serta didesak agar dibuang di School Disctrict, Waukegen, Illinois (1980) kerana mengandungi perkataan ‘nigger’.

“Novel The Lord of the Flies karya Golding pula didesak di Sekolah Tinggi Owen, North Carolina (1981) kerana buku itu menjatuhkan moral ekoran mengaitkan manusia tidak lebih daripada haiwan, manakala Lembaga Pendidikan Kanada di Toronto (1980) memutuskan buku terbabit ada unsur perkauman dan mencadangkannya dibuang dari semua sekolah.

“Catch-22 karya Heller yang saya anggap antara novel terbaik Amerika, turut diharamkan di Strongville, Ohio (1972), tetapi tindakan lembaga sekolah itu ditolak oleh Mahkamah Daerah AS dalam kes Minarcini lawan Strongsville City School District (1976).

“Ia juga didesak agar dibuang dari perpustakaan Sekolah Tinggi Persendirian, Dallas, Texas (1974) dan Snoqualmie, Washington (1979) kerana menggunakan perkataan pelacur,” Browne dipetik berkata dalam laman terbabit.

Browne berkata, karya trilogi, The Lord of the Rings karya Tolkien turut tidak terlepas daripada ‘serangan’ itu apabila ia dibakar di luar Christ Community Church, Alamagordo, New Mexico (2001) bersama-sama karya lain pengarang itu kerana dianggap ada unsur kesyaitanan

Novel 1984 karya Orwell pula dicabar di Jackson County, Florida (1981) kerana disifatkan prokomunis dan mengandungi bahan seksual yang jelas.

Tempias percubaan untuk mengharam dan menarik balik novel daripada sukatan pelajaran itu ternyata turut terkena ke ranah sastera tanah air apabila Interlok karya Sasterawan Negara (SN), Datuk Abdullah Hussein turut menerima nasib serupa apabila mesej sebenar pengarangnya disalah tafsir sehingga dianggap ada unsur perkauman.

Bagaimanapun, kegagalan sesetengah pihak untuk mendesak perpustakaan dan sekolah khususnya di AS agar berbuat demikian serta kemapanan karya sastera terbabit yang tahan diuji, wajar dijadikan pengajaran kepada mereka yang membaca Interlok di luar konteks atau ada agenda politik.

No comments:

Post a Comment