Wednesday, May 27, 2009

Amirsham Pengerusi Majlis Penasihat Ekonomi

lupa semalam nak bagitau...
ni intan nak bagitau...intan dapat bos baru...

Amirsham Pengerusi Majlis Penasihat Ekonomi

PUTRAJAYA 27 Mei - Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan pelantikan bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Amirsham Abdul Aziz, 59, sebagai Pengerusi Majlis Penasihat Ekonomi Negara.

Menurut Perdana Menteri, jawatan bertaraf menteri tetapi bukan ahli Kabinet itu berkuat kuasa 1 Jun ini.

Kata beliau, pelantikan Amirsham adalah tepat berikutan pengalaman serta kepakaran luasnya dalam bidang kewangan dan perancangan ekonomi.

''Beliau adalah bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab ke atas Unit Perancang Ekonomi.

''Sebelum berkhidmat sebagai menteri, beliau adalah Ketua Pegawai Eksekutif Maybank Berhad dari tahun 1994 hingga 2008 dan telah berkhidmat di institusi kewangan itu selama 31 tahun," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Najib memberitahu, Majlis Penasihat Ekonomi Negara bakal dianggotai lapan hingga 12 orang terdiri daripada pakar ekonomi dari dalam serta luar negara dan akan melapor terus kepadanya.

Katanya, nama-nama tersebut akan diumumkan kemudian kerana perlu diteliti kesesuaian dari segi kelayakan dan masa mereka untuk memulakan tugas.

Beliau menambah, antara bidang tugas majlis berkenaan adalah menasihati kerajaan dalam membentuk satu model baru ekonomi negara berteraskan inovasi, kreativiti dan nilai tambah yang tinggi.

''Ini selaras dengan strategi untuk melonjakkan status ekonomi negara yang berpendapatan sederhana kepada berpendapatan tinggi, seterusnya ke arah status negara maju pada tahun 2020 nanti," katanya.

No comments:

Post a Comment